۵ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

کتاب اصول اساسی برنامه ریزی درسی و آموزشی

دانلود کتاب اصول اساسی برنامه ریزی درسی و آموزشی

نویسنده: رالف تایلر

مترجم: دکتر علی تقی پور ظهیر

فهرست مطالب

فصل اول: مدارس باید در صدد تحقق چه مقاصد تربیتی باشند؟

فصل دوم: چگونه باید تجارب (فعالیت های) یادگیری مناسب برای رسیدن به هدف های تربیتی انتخاب شوند؟

فصل سوم: چگونه می توان تجارب و فعالیت های یادگیری را برای آموزش مؤثر سازمان داد؟

فصل چهارم: چگونه می توان اثربخشی فعالیت های یادگیری را ارزشیابی کرد؟

فصل پنجم: چگونه اعضای هیأت علمی و آموزشی یک مدرسه یا دانشکده می توانند برنامه درسی تهیه کنند؟

 

دانلود خلاصه کتاب

۲۴ مهر ۹۵ ، ۱۵:۵۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا سجادی

انجام پروژه های آماری با نرم افزار SPSS

* نگارش فصل چهارم پایان نامه

* تحلیل و تفسیر یافته های پژوهشی

* تحلیل آماری مقاله

* در کلیه شاخه های علوم انسانی

SPSS

ایمیل: sajadyreza@gmail.com

تلفن: 09035861632

۱۷ مهر ۹۵ ، ۲۱:۲۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
رضا سجادی

مقایسه سلامت سازمانی مدارس ابتدایی شهرهای رباط کریم و اسلامشهر بر اساس مدل هوی و فیلدمن

چکیده­

هدف پژوهش حاضر مقایسه­ سلامت سازمانی مدارس در بین معلمان ابتدایی شهر رباط ­کریم و اسلامشهر می­ باشد. جامعه­ آماری تحقیق کلیه معلمان ابتدایی شهر رباط ­کریم و اسلامشهر به تعداد 1532 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به صورت نمونه ­گیری تصادفی- طبقه ­ای 336 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب و پرسش­نامه مورد نظر بین آنها توزیع گردید. از این تعداد 185 پرسش­نامه برگشت داده شد که 168پرسش­نامه قابل بررسی بود. همچنین جهت گردآوری داده ­ها از پرسش­نامه هوی و فیلدمن استفاده شد که روایی این پرسش­نامه مورد تأیید متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 96% مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون t استودنت تک گروهی، t مستقل و آزمون رتبه­ای فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS­ انجام شد. نتایج نشان داد که سلامت سازمانی در بین مدارس ابتدایی هر دو شهرستان بالا می­ باشد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که سلامت سازمانی تأثیر زیادی در میزان رضایت و انگیزش معلمان دارد.

 

کلید واژه­ ها: سلامت سازمانی، مدارس ابتدایی، مدل هوی و فیلدمن.

 

دانلود متن کامل مقاله

۱۶ مهر ۹۵ ، ۰۱:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا سجادی

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یاددهی و یادگیری

  چکیده

امروزه، با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه ی آموزش از نخستین نهادهایی است که دستخوش تحولات اساسی شده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط  های آموزشی به سوی مجازی شدن سوق داده شوند. هدف پژوهش حاضر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یاددهی و یادگیری است. از این رو ادبیات پژوهش نشان داد که با توجه به رشد روز افزون علم و فناوری و پیشرفت دانش در تمام زمینه ها از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین نتایجِ مثبتِ تأثیرِ فناوری اطلاعات و ارتباطات در راهبردهای یاددهی و یادگیری، آموزش و پرورش باید درصدد آن باشد تا راهبردهای یاددهی و یادگیری را با فناوری اطلاعات و ارتباطات آمیخته ساخته و موجبات رشد این دو عنصر را در کنار هم  فراهم نماید. در این راستا  و با بررسی موارد ذیل: یادگیری، تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران، نقش و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی، مزیت‌های بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت و ابزارهای فناوری اطلاعات در امر آموزش این نتیجه حاصل شد که دانش آموزان و معلمان نیاز دارند تا دیدگاه خود را در جهت نهادینه کردن و کاربرد فناوری در فرایند یاددهی و یادگیری تقویت نمایند و در این زمینه نیاز به حمایت آموزشی است. پیشنهاد می‌شود در این زمینه درجهت افزایش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس، دروس روزانه با برنامه‌های استفاده از کامپیوتر تلفیق گردد و فعالیت‌های گروهی و فردی بر اساس موضوعات مختلف برنامه‌ریزی شود و همچنین فعالیت‌های خارج از مدرسه در خصوص استفاده از تکنولوژی صورت بگیرد و آموزش‌های لازم برای معلمان در زمینه‌های نحوه استفاده و کاربرد و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته و اطلاع رسانی و آگاهی های لازم داده شود.

 

کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردها، یاددهی و یادگیری، نظام آموزشی

 

دانلود متن کامل مقاله

۱۶ مهر ۹۵ ، ۰۱:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا سجادی

بررسی تأثیر پیش سازمان دهنده های تصویری و توضیحی در میزان درک مطلب یک مفهوم علمی

چکیده

روش تدریس از جمله مولفه های اصلی برنامه درسی و از مراحل مهم طراحی آموزشی می باشد. روش تدریس مناسب، ابزار مفیدی برای ایجاد یادگیری با معنا می باشد؛ از روش های تدریسی که یادگیری را معنادار می سازد، پیش سازمان دهنده ها هستند. پیش سازمان دهنده به معلم کمک می کند تا بتواند اطلاعات را به طور معنی دار و مؤثر به دانش آموز برساند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر پیش سازمان دهنده ی تصویری و توضیحی بر میزان درک مطلب یک مفهوم علمی در درس علوم کلاس پنجم ابتدایی انجام شده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه ی پنجم منطقه ی قهاوند (استان همدان) است که درسال تحصیلی 94-93 به تحصیل اشتغال داشتند. با روش تصادفی 40 نفر دانش آموز از یکی از مدارس به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانش آموزان به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند که گروه اول پیش سازمان دهنده ی توضیحی وگروه دوم پیش سازمان دهنده ی تصویری دریافت کردند، سپس از هر دو گروه پس از دریافت پیش سازمان دهنده ها، پس آزمونی گرفته شد. تحلیل نتایج نشان داد که گروه دریافت کننده ی پیش سازمان دهنده ی تصویری نسبت به گروه دریافت کننده ی پیش سازمان دهنده ی توضیحی، در پس آزمونِ پیشرفت تحصیلی و درک مطلب عملکرد بهتری داشته اند. از این پژوهش نتیجه گیری می شود که تصاویر اگر با اطلاعات قبلی و ساخت شناختی دانش آموزان مرتبط و معنا دار باشد و متناسب با سن آنها  انتخاب شده باشد می تواند نقش موثری در ارسال پیام، دریافت مفهوم و جلب توجه دانش آموزان داشته باشد.

 

واژه های کلیدی: پیش سازمان دهنده، پیش سازمان دهنده تصویری، پیش سازمان دهنده توضیحی.

 

دانلود متن کامل مقاله

۱۶ مهر ۹۵ ، ۰۱:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا سجادی