چکیده

روش تدریس از جمله مولفه های اصلی برنامه درسی و از مراحل مهم طراحی آموزشی می باشد. روش تدریس مناسب، ابزار مفیدی برای ایجاد یادگیری با معنا می باشد؛ از روش های تدریسی که یادگیری را معنادار می سازد، پیش سازمان دهنده ها هستند. پیش سازمان دهنده به معلم کمک می کند تا بتواند اطلاعات را به طور معنی دار و مؤثر به دانش آموز برساند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر پیش سازمان دهنده ی تصویری و توضیحی بر میزان درک مطلب یک مفهوم علمی در درس علوم کلاس پنجم ابتدایی انجام شده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه ی پنجم منطقه ی قهاوند (استان همدان) است که درسال تحصیلی 94-93 به تحصیل اشتغال داشتند. با روش تصادفی 40 نفر دانش آموز از یکی از مدارس به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانش آموزان به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند که گروه اول پیش سازمان دهنده ی توضیحی وگروه دوم پیش سازمان دهنده ی تصویری دریافت کردند، سپس از هر دو گروه پس از دریافت پیش سازمان دهنده ها، پس آزمونی گرفته شد. تحلیل نتایج نشان داد که گروه دریافت کننده ی پیش سازمان دهنده ی تصویری نسبت به گروه دریافت کننده ی پیش سازمان دهنده ی توضیحی، در پس آزمونِ پیشرفت تحصیلی و درک مطلب عملکرد بهتری داشته اند. از این پژوهش نتیجه گیری می شود که تصاویر اگر با اطلاعات قبلی و ساخت شناختی دانش آموزان مرتبط و معنا دار باشد و متناسب با سن آنها  انتخاب شده باشد می تواند نقش موثری در ارسال پیام، دریافت مفهوم و جلب توجه دانش آموزان داشته باشد.

 

واژه های کلیدی: پیش سازمان دهنده، پیش سازمان دهنده تصویری، پیش سازمان دهنده توضیحی.

 

دانلود متن کامل مقاله