چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت سازمانی مدارس در بین معلمان ابتدایی شهر رباط کریم و اسلامشهر می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان ابتدایی شهر رباط کریم و اسلامشهر به تعداد 1532 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به صورت نمونه گیری تصادفی- طبقه ای 336 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب و پرسشنامه مورد نظر بین آنها توزیع گردید. از این تعداد 185 پرسشنامه برگشت داده شد که 168پرسشنامه قابل بررسی بود. همچنین جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هوی و فیلدمن استفاده شد که روایی این پرسشنامه مورد تأیید متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 96% مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون t استودنت تک گروهی، t مستقل و آزمون رتبهای فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که سلامت سازمانی در بین مدارس ابتدایی هر دو شهرستان بالا می باشد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که سلامت سازمانی تأثیر زیادی در میزان رضایت و انگیزش معلمان دارد.
کلید واژه ها: سلامت سازمانی، مدارس ابتدایی، مدل هوی و فیلدمن.