چکیده­

هدف پژوهش حاضر مقایسه­ سلامت سازمانی مدارس در بین معلمان ابتدایی شهر رباط ­کریم و اسلامشهر می­ باشد. جامعه­ آماری تحقیق کلیه معلمان ابتدایی شهر رباط ­کریم و اسلامشهر به تعداد 1532 نفر بود. بر اساس جدول مورگان و به صورت نمونه ­گیری تصادفی- طبقه ­ای 336 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب و پرسش­نامه مورد نظر بین آنها توزیع گردید. از این تعداد 185 پرسش­نامه برگشت داده شد که 168پرسش­نامه قابل بررسی بود. همچنین جهت گردآوری داده ­ها از پرسش­نامه هوی و فیلدمن استفاده شد که روایی این پرسش­نامه مورد تأیید متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 96% مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون t استودنت تک گروهی، t مستقل و آزمون رتبه­ای فریدمن با استفاده از نرم افزار SPSS­ انجام شد. نتایج نشان داد که سلامت سازمانی در بین مدارس ابتدایی هر دو شهرستان بالا می­ باشد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد که سلامت سازمانی تأثیر زیادی در میزان رضایت و انگیزش معلمان دارد.

 

کلید واژه­ ها: سلامت سازمانی، مدارس ابتدایی، مدل هوی و فیلدمن.

 

دانلود متن کامل مقاله